Onderwijs
- Redactie
- 12 sep 2024
- 2 minuten om te lezen
Scholen doen er van alles aan om kinderen, die dreigen af te glijden, bij de les te houden. Minstens zo belangrijk hierbij zijn de inspanningen om ouders bij de school te betrekken. Dat voorkomt narigheid en vergroot de mogelijkheden om eventuele latere problemen gezamenlijk op te lossen.

Betrokkenheid ouders
De betrokkenheid van ouders bij school is essentieel om jongeren op het rechte pad te houden. Een aantal mogelijkheden met bewezen succes:
Ā
Ouder-Kind Academie
Martin Krijgsman van Basisschool Valentijn in Rotterdam heeft het partnerschap dat ouders en school moeten aangaan geformaliseerd. Er is zelfs een speciale medewerker Ouderbetrokkenheid aangewezen (zelf net als veel ouders met een migratieachtergrond) om deze kar te trekken. Met resultaat.
Ā
Onwijze Moeders
Project van politieman Marco den Dunnen dat voorziet in een koffie-inloop, waar dagelijks zestig tot zeventig moeders gebruik van maakt. De hoeveelheid contacten die zo ontstaat, vormt de basis voor een vertrouwensband tussen school en ouders. Dat voorkomt problemen, en helpt problemen die eventueel toch ontstaan op te lossen.
Ā
Contact met leerlingen
Een school ziet bijna alles. Door steeds in contact te blijven met de leerlingen, verklein je de kans op narigheid en schooluitval.
Ā
suggestie: doe alles wat nodig is
Je bent tot veel in staat om een leerling op school te houden, mits je er de vrijheid voor durft te nemen. Het is belangrijk om niet vast te zitten in het systeem. Laat je er niet door inperken.
Ā
suggestie: inzet āpeersā
Zoek samenwerking met jeugdcoaches (bijvoorbeeld via 2getthere coaching) die dezelfde taal spreken en in dezelfde wereld leven als de jongeren die zij helpen.
Ā
Ā
Problemen met overgang van PO ļ Ā VO
Om in het voortgezet onderwijs jongeren goed te begeleiden, moeten docenten een beter beeld hebben van problemen die al in het basisonderwijs aan het licht zijn gekomen.
Ā
suggestie: overdrachtsdocument
Het gaat dan om taal, gedrag, sociale intelligentie, cognitieve mogelijkheden. Op welk niveau stroomt een leerling in, waar ligt nog ruimte.
Ā
Ā
Begeleiding en āverwachtingsmanagementā
De mogelijkheid om jongens wat meer te dwingen richting wenselijk gedrag, is er eigenlijk niet: ādan komen ze gewoon niet meer en ben je ze kwijtā.
Ā
suggestie: probeer teleurstellingen te voorkomen
Dit wordt gezien als haalbaar en zinvol. Zeker als leerlingen primair redeneren en reageren.
Zorg voor een realistisch spectrum en spiegel.
Ā
suggestie: besteed aandacht aan soft skills als communicatieve vaardigheden